Ruim een derde van de Nederlandse huishoudens heeft moeite om financieel rond te komen, blijkt uit onderzoek van onder meer het Nibud. Een op de vijf huishoudens heeft betalingsproblemen, waarvan ongeveer de helft ernstige (circa 700.000). Gemeentelijke dienstverlening richt zich op het (weer) grip krijgen op hun financiële situatie met budgetbeheer, -coaching en -cursussen, maar bereikt slechts een deel van deze huishoudens – en dan vaak pas als de schulden al problematisch zijn.
Een groep gemeenten, verenigd in de NVSI, zoekt een innovatieve oplossing om burgers eenvoudig meer inzicht en grip te geven op hun financiële huishouding. Een virtuele assistent die hen interactief bijstaat en coacht. Een combinatie van technologie voor computers en mobile devices en de nieuwe wetgeving voor betalingsverkeer en toegang tot betaalgegevens (PSD2).
De NVSI wil, door middel van aanbesteding, marktpartijen selecteren voor een innovatie partnerschap om hiervoor een oplossing te ontwikkelen. Zodat gemeenten straks veel meer burgers kunnen helpen – vóórdat ze in de schulden raken en nadat ze eruit geholpen zijn.