De gemeente Haarlemmermeer is als eerste MensCentraal gemeente aangesloten op de webservice van het Gemeentelijk Gegevens Knooppunt (GGK). Dit betekent dat de toewijzing van zorg nu automatisch bij de zorgaanbieder terecht komt. Dit vervangt het huidige handmatig downloaden en uploaden van deze opdrachten.
Niet meer handmatig uploaden van 301 (toewijzingsbericht) iWmo en iJw
Op het moment dat een medewerker een product in de productshop van MensCentraal ‘bestelt’, gaat de bestelling automatisch via het GGK naar de zorgaanbieder. Het is dus niet meer nodig om deze bestelling handmatig vanuit de Producten en DienstenCatalogus te downloaden en vervolgens weer te uploaden in het GGK portaal.
In de PDC is af te lezen of de bestelling goed is aangekomen bij de zorgaanbieder. Dit wordt aangegeven door het 302 retourbericht.
Stappenplan beschikbaar voor overgaan op webservice
Patrick Knoester, Functioneel Applicatiebeheerder MensCentraal (Haarlemmermeer) ziet veel voordelen van de webservice. “ De webservice scheel enorm veel handmatig werk. Een ander voordeel is dat je ook direct kunt zien of iets juist is aangekomen door het retour 302 bericht”, aldus Knoester. Samen met Lost Lemon bepaalde de gemeente welke berichten ze met de webservice gingen versturen. Knoester over het stappenplan: “ Aan de kant van de PDC hoeft eigenlijk niet zoveel gedaan te worden. Het meeste werk voor de gemeente zit in het juist aanvragen van een digitale koppeling bij het GGK. Hier is een stappenplan voor beschikbaar waardoor het in een keer goed ging. Als je die koppeling eenmaal hebt, prik je een moment om de schakelaar om te zetten, erg simpel.” Het kostte Knoester al met al een dag werk.
Wilt u ook over de webservice GGK?
Neem contact op met uw gemeentecoach of de helpdesk MensCentraal.