Voorkomen van schulden en efficiënter inrichten van schuldhulp
De uitdagingen rondom schulden, armoede en achterstanden zijn heel groot. Digitale oplossingen kunnen een uitkomst bieden maar zijn ook kostbaar in de ontwikkeling. Om deze reden investeren gemeenten gezamenlijk in een product dat het mogelijk kan maken om kwalitatief goede financiële hulpverlening voor een grotere groep burgers beschikbaar te stellen. Wij willen uw gemeente uitnodigen om kennis te nemen van deze oplossing en wellicht ook om aan te sluiten bij de ontwikkelgroep.
Hiertoe organiseert de NVSI tezamen met Gemeente Rotterdam en Den Haag een digitale informatiebijeenkomst op dinsdag 26 januari. Tijdens deze bijeenkomst wordt een demonstratie gegeven van de huidige status van de oplossing en van de ontwikkelplannen voor de uitbreiding van de Buddy App.
Achtergrond
Naar aanleiding van de gezamenlijke oproep van een groep gemeenten is er vanuit de NVSI in juni 2019 een aanbestedingsprocedure gestart voor het ontwikkelen van een digitale oplossing om kwetsbare burgers op afstand te kunnen ontzorgen met hun geldzaken en schulden te voorkomen. Na een uitgebreide oriëntatie- en onderzoeksfase hebben de betrokken gemeenten gekozen om gezamenlijk te investeren in de Buddy-app.
De aanbesteding biedt alle 89 NVSI-gemeenten de mogelijkheid om de oplossing, onder de vlag van de aanbesteding, gezamenlijk te ontwikkelen en in te gaan zetten. Momenteel zijn er verschillende gemeenten, waaronder Rotterdam, Den Haag, Leiden, Almere en Alkmaar die gezamenlijk investeren in de preventieve oplossing.
Over de Buddy-app
De Buddy-app is een platform dat internetbankieren en budget coaching combineert voor het financieel stabiliseren van kwetsbare inwoners. Het platform wordt ontwikkeld in samenwerking met de Rotterdamse Fintech Buddy Payment en maakt gebruik van een Betaalvergunning van de Nederlandsche Bank waardoor zij mee kan kijken op de bankrekeningen van de gebruiker. Door het inzetten van nieuwe technologie en zelflerende analyse-algoritmes zorgt Buddy voor inzicht, overzicht en controle op de financiën.
De huidige functionaliteiten van Buddy zijn gebaseerd op de ondersteuning zoals die in budgetbeheer wordt gegeven. Er wordt automatisch een geldplan opgesteld waarna er een maandbudget wordt bepaald voor het leefgeld zodat de vaste lasten altijd kunnen worden voldaan. Daarbij investeren de NVSI-gemeenten momenteel om het platform verder uit te breiden, voorbeelden van deze uitbreidingen zijn:
- Toetsing toeslagen en lokale regelingen
- Een strenge variant voor budgetbeheer en beschermingsbewind
- Het interacteren op life-events
- Coaching op sparen en automatische buffering voor tegenvallers
- Automatische ondersteuning bij aangifte inkomstenbelasting
Aanmelden voor de informatiebijeenkomst
Aanmelden voor de informatiebijeenkomst kan via het e-mailadres: info@nvsi.nl, u ontvangt vervolgens een agendaverzoek en digitale aanmeldlink voor de bijeenkomst. Sprekers tijdens de bijeenkomst zijn onder andere Pieter Hilhorst (dagvoorzitter), Ronald Kool (Gemeente Rotterdam), Jan van der Hulst (Gemeente Den Haag) en Camiel Kuiper (Buddy Payment).
De digitale bijeenkomst is bedoeld om een koplopergroep te formeren van gemeenten die gezamenlijk willen werken aan een schaalbare oplossing. Onder het motto collectief investeren in innovatie wil de koplopersgroep een oplossing bieden waardoor duizenden kwetsbare Nederlanders grip krijgen op hun geldzaken. We hopen dat mee wil helpen om dat waar te maken. Ook voor de bewoners van uw gemeente.